~ sodium chloride (NaCl) boleh membunuh.

Assalamualaikum.

observation. dari sudut amatan aku, sodium chloride (NaCl) atau melayunya, natrium klorida boleh membunuh. dalam subjek kimia, NaCl merupakan garam biasa, adalah satu sebatian kimia yang menyebabkan kemasinan laut dan juga cecair dalaman dalam organisma multisel.

garam biasa yang boleh membunuh sejumlah besar semut.

NaCl solution.

membentuk gumpalan semut.

konklusi : semut lebih hypotonic berbanding sebatian NaCl.


kalau ada peragut mentaliti kelas ke tiga, ugut dia dengan ayat ni,

"jangan dekat, nanti aku simbah kau dengan natrium klorida" sambil keluarkan sebotol air mineral.

p/s : aku buat experiment dalam makmal bawah tanah aku. dah, jangan tanya mana aku dapat sebotol NaCl solution tu

24 comments:

syafiqakarim said...

babe.serious?apasal i xtahu.
tp ni juga lah yg menghidupkan
patient2 time sakit.
ishk.nak curi sebotol dan buat experiment juga la.hahah

saya KILA said...

wow ! hebat :))

shark said...

dear syafiqakarim : penemuan terbaru :) ehh, ada lagi sebotol kat rumah ni. kehkehkeh

shark said...

dear saya KILA : err.. hahahaha.

myhatiku said...

kalo kat manusia?hee

aLieF si Muncung ManiS said...

macam betul je idea tu...mesti diaorang takut..tapi kalau nak lagi kuat,,guna asid yg tinggi concentration...NaCl 8.0M...kompem melecur kulit sampai nampak compartment dalam muscle include the bone..huhu

Naim Putera said...

macam mana kutip semut-semut tu?

Nur Liyana said...

oooo..membunuh semut.ingtkan apa tadi.haahha


semut dgn air merah ke oren pun mati..hahhhahha

aniki said...

ang memang sempoi ar..hahaha

kay_are said...

ni mesti kes rembat NaCl kat makmal sekolah ni.. repot kat cikgu jap g.. lol! =P

Nur Liyana said...

yana tag shark untuk satu GA

shark said...

dear myhatiku : kalau kat manusia tak de effect ;)

shark said...

dear aLieF si Muncung ManiS : ouhh.. 8.0 mol? maunya hancur semut-semut tu.LOL

shark said...

dear Naim Putera : kutip semut tu dengan vacuum. :D

shark said...

dear Nur Liyana : yes. janji concentration air tu lebih tinggi dari concentration semut-semut tu.

shark said...

dear aniki : sempoi dan semput. kehkehkeh

shark said...

dear kay_are : makmal sekolah tak serve NaCl dalam botol gini la. LOL

shark said...

dear Nur Liyana : ouhh, thanks dear ;)

stuck said...

saya nak saya nak!! hahha~

Iznie said...

owh...yeke? nak bagi semut kat rumah la camni...hehe

chemay said...

ambil kat mana la nacl nie
-.-

z a z a said...

oh ini ruoenye NAcI. mam air mineral.

adan said...

hebat2.. boleh sembur kat customer kurang ajar ni... ahaha

deeya said...

aik ! macam air botol yg kat spital tu jer .. air nie ker ? nak curi kat spital berhampiran lah .. hahakz !